Ucha i dyszle do przyczep - obliczenia, wzory
Wyznaczanie parametrów technicznych systemów sprzęgających pojazdów ciężarowych jest ściśle określone w Dyrektywie 94/20 WE Parlamentu Europejskiego i Rady.Wyciąg z tej "Dyrektywy" umieszczamy dla tych Klientów, którzy pragną dokonywać samodzielnie wyliczeń zaczepów.
Należy pamiętać aby zawsze wybrać rodzaj ciągnionej przyczepy dla której wykonujemy przeliczenia;
- z przednią osią skrętną (bez pionowego nacisku na zaczep)
- przyczepa centralno-osiowa tzw. "tandem" (zaczep może przenosić obciążenia pionowe)
- dla sprzęgów siodłowych i sworzni królewskich naczepy
Parametry wyliczone dla konkretnego przypadku muszą być NIŻSZE niż w zakładanej nowej końcówce dyszla.
Wykaz dyszli do kupienia w naszym sklepie znajdziesz na stronie w katalogu "Sprzegi i dyszle"
Wartość D: teoretyczny wskaźnik siły uciągu wyznaczający hipotetyczną dynamiczną siłę poziomą pomiędzy pojazdem ciągnącym a przyczepą z przednią osią skrętną (bez pionowego nacisku na zaczep)
Wartość Dc: teoretyczny wskaźnik siły uciągu wyznaczający hipotetyczną dynamiczną siłę poziomą pomiędzy pojazdem ciągnącym a przyczepa centralno-osiową (występuje nacisk pionowy na zaczep)
Wartość V: teoretyczny wskaźnik siły nacisku wyznaczający hipotetyczną dynamiczną siłę pionową pomiędzy pojazdem ciągnącym i centralno-osiową przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (dynamiczna siła pionowa działająca na zaczep dla przyczep centralno osiowych ciężkich)
Wartość S: statyczna pionowa siła wywierana na zaczep przez przyczepy centralnoosiowe w warunkach spoczynku
1. Wyznaczanie parametrów obciążenia dla zaczepów samochodów ciężarowych ciężkich i dyszli przyczep.
1.1. Przyczepy z przednią osią skrętną (bez pionowego nacisku na zaczep)
gdzie:
g
= przyspieszenie grawitacyjne; 9.81 m/s2;
T
= dopuszczalna masa całkowita pojazdu w tonach;
R
= dopuszczalna masa całkowita przyczepy w tonach;
2. Przyczepy centralno-osiowe
gdzie:
T
= dopuszczalna masa całkowita pojazdu w tonach, włączając
spoczynkowy pionowy nacisk przenoszony na zaczep przez końcówkę
dyszla;
C
= suma maksymalnego nacisku osi przenoszonego na podłoże przez
przyczepę w tonach;
gdzie:
x
= długość przestrzeni ładunkowej w metrach;
l
= odległość między środkiem otworu końcówki dyszla a środkiem
odległości osi przyczepy w metrach;
V
= dynamiczny nacisk pionowy w kN
C
= suma maksymalnego nacisku osi przenoszonego na podłoże przez
przyczepę w tonach;
a
= 1,8 m/s2 dla pojazdów z pneumatycznym zawieszeniem lub
porównywalnym typem zawieszenia
a
= 2,4 m/s2 dla pojazdów z innymi typami zawieszenia
S
= R - C
R
= dopuszczalna masa całkowita przyczepy w tonach
3. Dla sprzęgów siodłowych i sworzni królewskich naczepy
gdzie:
- T = waga pojazdu w tonach, włączając pionowy nacisk na siodło
- R = waga naczepy
- U = nacisk na siodło naczepy